Спеціальні замовлення: Чи варто приймати, якщо ціна нижча за собівартість?

Спеціальні замовлення: Чи варто приймати, якщо ціна нижча за собівартість?

Розбираємо реальний кейс виробничого підприємства.

Ситуація

Підприємство продає свою продукцію (пофарбований листовий металопрокат) по Україні і експортує до деяких країн Європи. В один із місяців низького попиту, коли у підприємства є вільні виробничі потужності, підприємство отримало від від покупця з нової країни запит на можливий продаж пофарбованого металопрокату в розмірі 60 тон за ціною 21 000 грн./т. Звичайна ціна реалізації такого металопрокату 22 000 грн./т. Але у підприємства ще не було інших замовлень із цієї країни. Водночас, за інформацією відділу продажів, навіть разовий продаж продукції познайомить споживачів з якістю нашої продукції і, в майбутньому, дозволить нам вийти на цей ринок із нашими звичайними цінами. Чи варто підприємству прийняти таку пропозицію?

Розглянемо інформацію з бюджету на цей місяць:

Таблиця 1

 Всього, ₴На 1 т продукції, ₴
Основні матеріали95 480 00017 050
Змінні виробничі витрати8 736 0001 560
Постійні виробничі накладні витрати9 240 0001 650
з/п змінна1 624 000290
з/п постійна3 472 000620
Загальні виробничі витрати118 552 00021 170
Виторг123 200 00022 000
Валовий прибуток4 648 000830

На перший погляд, ситуація виглядає так, що це замовлення слід відкинути, оскільки запропонована ціна у 21000 грн./т нижча, ніж виробнича собівартість 21 170 грн./т. Проте докладніше вивчення витрат показує, що деякі виробничі витрати залишаться незмінними, незалежно від того приймемо ми це замовлення чи ні. У таблиці 2 представлено інформацію про зміну доходів та витрат у разі прийняття цього замовлення. Ця інформація дає уявлення, яка інформація є релевантною для даного рішення.

Таблиця 2

 Не приймати замовлення, ₴Прийняти замовлення, ₴Різниця, ₴
Основні матеріали95 480 00096 503 0001 023 000
Змінні виробничі витрати8 736 0008 829 60093 600
Постійні виробничі накладні витрати9 240 0009 240 0000
з/п змінна1 624 0001 641 40017 400
з/п постійна3 472 0003 472 0000
Загальні виробничі витрати118 552 000119 686 0001 134 000
Виторг123 200 000124 460 0001 260 000
Валовий прибуток4 648 0004 774 000126 000

Проте, перш ніж прийняти таке рішення, важливо врахувати низку факторів:

  • Чи не вплине продаж за нижчою ціною на майбутні ринкові ціни та відносини з іншими клієнтами?
  • Чи не завадить це замовлення отримати більш вигідні пропозиції протягом періоду його виконання?
  • Чи це найкраще використання вільних ресурсів компанії?

✅ Стратегічна рекомендація

1. Прийняти замовлення, але з умовами:

  • Контракт з чітким обмеженням обсягу (“разовий поставка”).
  • Передоплата (повна або часткова) для мінімізації ризиків неплатежу.
  • Паралельний пошук альтернативних замовлень.

2. Моніторинг наслідків:

  • Відстежувати реакцію конкурентів протягом 3 місяців.
  • Оцінити конверсію в постійні контракти через 6 місяців.

Як фінансовий директор, я завжди підкреслюю важливість проведення такого глибокого аналізу. Правильне розуміння релевантності витрат дозволяє використовувати вільні потужності, отримувати додаткову маржу та навіть відкривати нові ринки, перетворюючи на перший погляд “збиткові” замовлення на джерело прибутку.