27 лютого Конституційний Суд ухвалив рішення у справі за конституційним поданням 48 нардепів щодо конституційності положень абзаців 13, 14 пункту 32 розділу I Закону “Про внесення змін до ПКУ та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи” (N 71-VIII від 21.12). ..) та Верховного Суду України щодо конституційності положення абзацу 1 підпункту 164.2.19 ПКУ (справа про оподаткування пенсій та щомісячного довічного грошового утримання).
Так, згідно з абзацом 1 підпункту 164.2.19 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, що одержуються згідно з ПФУ, якщо їх розмір перевищує 10 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого на 1 січня звітного податкового року (станом на 01.01.2018 р. – 13730 грн) – щодо такого перевищення, а також пенсій з іноземних джерел, якщо такі пенсії підлягають оподаткуванню чи оподатковуються країни їх виплати.
Отже, розглядаючи цю справу, КСУ вважає, що у сфері пенсійного забезпечення справедливим має визнаватись такий підхід законодавця, за якого забезпечується пропорційне співвідношення між страховими внесками та призначеним розміром пенсійних виплат, а застрахована особа може безперешкодно реалізувати своє право на пенсію в повному обсязі. У законодавстві України таке співвідношення досягається встановленням залежності розміру пенсії від тривалості страхового стажу та розміру заробітної плати (доходу) застрахованої особи. Саме тому запровадження її оподаткування, починаючи з певного її розміру, порушує справедливий підхід до встановлення пенсії, оскільки призводить до зменшення її фактичного розміру, що встановлюється з урахуванням співвідношення між тривалістю страхового стажу та розміром зарплати (доходу).
Також КСУ констатував: після запровадження у законодавстві України з 1 липня 2014 року оподаткування пенсій протягом двох років Верховна Рада тричі вносила зміни. За таких обставин особи, які мають право на пенсійні виплати, об’єктивно не могли бути впевненими у своїх правомірних очікуваннях щодо стабільності правового регулювання у цій сфері. Отже, встановлення оподаткування пенсій та зміни суми, з якої починається таке оподаткування, суперечить таким елементам конституційного принципу верховенства права, як правова визначеність, правова передбачуваність, правомірні очікування та справедливості.
Таким чином, КСУ дійшов висновку, що оподаткування пенсій, починаючи від певної суми, є порушенням конституційного принципу рівності за ознакою майнового стану, та вирішив визнати неконституційними положення абзацу 1 підпункту 164.2.19 ПКУ (ця норма втрачає чинність з дня прийняття).
Рішення КСУ є обов’язковим, остаточним та таким, що не може бути оскаржено.
Рішення Конституційного Суду України N 1-р / 2018 від 27.02. 2018 (pdf)